A világ változik, mert mi magunk is változunk, és így az is általunk!
Világunk a Föld, egyre „humándomináltabbá” válik. Mindaz, ami (vissza)hat ránk, azt mi magunk, emberek tesszük, és az, amit teszünk, és ahogyan tesszük az mind a mi felelősségünk!
A környezetvédő „zöldek”, a
70-es években ezzel a filozófiával indították útjára a civil mozgalmukat. Ez a kezdeményezés
egy új szemléletmódot terjesztett el később a világpolitikában is, és a ’92-es
Riói Konferenciának is híres deklarációjává vált, amely azóta is jól érezhetően
befolyásolja a gondolkodásunkat. Valahogy hasonlatosan, mint amikor a későgótikát,
a 1400-as évek végén, az Itáliából induló reneszánsz mozgalom leváltotta, és az
új életszemlélet később a világpolitikai gondolkodásmódot is megváltoztatta, (igaz
a „világ” akkor még kisebb volt, kb. mint a mai EU).
Ma már jól látható, hogy a
változáshoz szükség volt egy átmeneti időszakra, az új paradigma kialakulására
és meghonosodására, és vegyük észre azt is, hogy a világ így változik ma is. Ez
alatt az idő alatt két, eltérő paradigma az élet minden területén egymás
mellett, és egyszerre egymással „harcban” van jelen. Így van ez minden
területen, a hitvitákban, a művészetekben, az építészetben, az urbanisztikába, de
az életmódban és a termelési módban is, mint pl. a polgárság és a városok
kialakulásánál is, ahogy azt megfigyelhetjük.
Megfontolás - a kezdetek
A 90-es évek közepén, egy kis
szakértőkből álló csoport, a beszédes Quo Vadis nevű cég kezdeményezésére,
útjára indított több kezdeményezést. Jellemzően mindezt azzal a szándékkal
tette, hogy a változásokat követő, nyilvánvalóan átmeneti időszakban, a
szükségesé váló új paradigma kialakítását előmozdítsa, a politika napirendjére
felvetesse.
Többek közt e kezdeményezések
egyike volt a KÖZTEREK és a FŐUTCÁK gazdasági, társadalmi és fizikai
újjáélesztésének (renaiscente) menedzselése. Az ebben a csoportban résztvevők,
új paradigmát képviselő, az elitista fizikai tervezés elsődlegességét tagadó,
különböző műhelyekben dolgozó „reformerek” között, diskurzus indult, hogy
tisztázható legyen: valóban fontos dolog-e a köztereink gazdasági hatékonysága,
működőképessége, fizikai állapota, társadalmi súlya, közösségformáló szerepe, elfogadottsága
márkásító ereje?
Városépítészek és építészek
egy kis csoportja (még nem csapata) között disputa kezdődött arról, hogy mi a fontos
a városfejlesztésben, és ezzel összhangban a MIT, MIÉRT, MIKOR és HOL. Ezekkel
a kérdésekkel párhuzamosan a csoport azt is a párbeszéd témájává tette, hogy HOGYAN
kellene tervezni a közösség tereit. Arra jutottak, hogy általában a városokat,
mint egy „Gesamtkunstwerk”, azaz mint közösségi alkotást kell kezelni, szemben
a szocialista paradigmával, ahol a várost a polgárai „készen kapták”. Így már a
polgárai nem csupán használják, használhatják, hanem maguk is, és
vállalkozásaik is építik, és üzemeltetik is azt, egyfajta közös alkotásként a városban.
Vajon nem egy KOLLEKTÍV
KREATIVITÁS eredménye mindaz, ami végül is létrejött, és mindenki (használó és
üzemeltető) örömére egyaránt jól és fenntarthatóan működik, mindenkinek, a
polgárnak és a városhasználónak egyaránt örömet okozva.
Indítás- indulás
A Közterek Megújítására,
újratöltésére és hasznosítására több, civil kezdeményezés indult a 2000-es évek
közepétől. Ezt a stafétát átvéve a
Studio Metropolitana a főváros által nyújtott forrásokkal határozott
kezdeményezésekkel útjára indította a Közterek Tematikus Utcák menedzselésének
új paradigma szerinti újjászervezésének programját. Ennek eredményeként pár kísérleti
programmal, és kísérleti „Kollektív Kreativitás” megszervezésével,
menedzselésével a ’10 –es évek elejére több Tematikus utca és köztér megújítása
is elindult. Ezek egy része, még a korábbi paradigma szerint „fölülről”
szervezett és irányított, „nagyberuházás” logikával, míg pár köztérprojekt
közülük, már a „részvételi” avagy Kollektív kreativitás logikája mentén
terveződött meg és alakult át.
Így a Bartók Béla úton is, anno
2010-ben kezdeményeztük, és jött létre egy alulról építkező civil szerveződés. Ennek,
mint minden szervezetnek, vállalkozásnak így hasonló önszerveződésnek feladata
a lendület fenntartása, források, értékek biztosítása, szervezése és mindehhez
a szükséges szakértelmek mozgósítása lett volna. Lévén, hogy a megalakult
szervezetben a lendület, a tűz kialudott, pontosan nem jött létre a működést
biztosítani képes (ön)szerveződés, a csoport a gazdasági kihívások, szorító
szükséglet által hajtva újjászervezte önmagát.
Ennek, a közel egy évi előkészítésnek
az eredményeként jött létre először informálisan, majd 2013. 11. 11-én
deklaráltan is a Kult11 Egyesületet, mely hitet tett a polgári részvétel az
önszerveződés és (nyitott forráskódú) együttműködés mellett. Ez a szervezet, egyre
jobban kiépülő struktúrájával, alapvetően a Kollektív Kreativitás hitével
felvértezetten, megszólítja az érintett civileket, városhasználókat, és igyekszik
bevonni őket a megújítás folyamatába. Lassan formálódóban van az a „márka”, és
egyben ezzel összhangban szolgáltatáskínálat, minőség, stratégia, amelyet a
résztvevők kis „(él)csapata” igyekszik a szakértőkkel és a közreműködőkkel úgy
formálni, hogy a szükséges források megszervezve egyre fejlődhessen, és fontos
kitüntetett helyként, kulturális tematikus utcaként pozícionálja, pozícionálhassa
magát a Bartók Béla Boulevard.
Ezzel a programmal összhangban
magának a KULTURÁNAK mint olyannak is szükséges az újragondolása. A világban
folyó folyamatokból jól látható átalakulás folyik ezen a területen is. Egyre
világosabban körvonalazódik, hogy a statikus „bemutatás” mellett egyre inkább
teret nyer a kultúrában is a kollektív kreativitás, a részvétel. Olyan
programok, rendezvények, interakciók és performanszok éledtek meg, amelyek
szintén a 70-es évektől indultak hódító útjukra, egyfajta reneszánszként és
tudják egyben újrapozícionálni a BBB Bartók Béla Boulevard kultúrközeget mint
alkotó, részvételt kínáló egyfajtát oktató-szórakoztató (editainnement)
szabadidő és üzleti-tér.
Feneketlenkedések
A formálódóban lévő civil Kult11
Egyesületen belül 2013 nyarán, egy mikro csapat hozzálátott a meglehetősen ledegradálódott
Feneketlen-tóra és környékére vonatkozó fejlesztési koncepció kidolgozásához, részben
kihasználva a Tér_Köz pályázat kínálta anyagi lehetőséget. A cél az volt, hogy
lehessen a térről egészében (total picture) beszélni, a részek összhangját
megteremteni majd ennek alapján, elemi projektre bontva a teret, a megvalósítást
a szereplőkkel összhangban, közösen megvalósítani.
A Tér_Köz pályázatot megelőzve került beadásra a Fővárosi Vagyonkezelő
Központ által kiírt másik pályázat a Parkszínpad hasznosítására, a Kult 11
Egyesülettől függetlenül. Nem volt koncepció, illetve csupán a XI. kerület
által meghatározott szempontok voltak irányadóak a funkcióra.
Felfedezve a kettősséget a két pályázat szellemisége között, a civil csapat
felhívta az önkormányzat figyelmét a belső ellentmondásra, minek eredményeként
úgy tűnt megoldható annak feloldása. A részletek taglalása nélkül, ez nem jött
létre, nem került beadásra a Tér_Köz pályázat, így az átfogó terv elkészítésére
nem mozdult meg pénz. A Parkszínpad hasznosítására a vagyonkezelői pályázat
nyertesei azonban nyitottságot mutatottak - lévén, hogy nem volt programjuk,
illetve az nem volt publikus.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése